Interim Management in Zorg
Levens-Voll draagt bij aan het geven en ontvangen van de beste zorg. Dit ontstaat door een optimale verbinding tussen zorgontvanger, (zorg)medewerkers en management. Hierbij zijn professionaliteit, eigen regie, verbinding en levenslust het uitgangspunt.
In verbinding op alle niveaus
Dankzij haar jarenlange ervaring op verschillende managementniveaus in zowel de thuiszorg als ouderenzorg organisaties, weet Vera de verbinding te leggen tussen zorgontvanger, medewerkers en management. Ze spreekt zowel de taal van de bestuurder als die van de zorgmedewerker en begrijpt de zorgbehoefte van de bewoners. Ze krijgt snel het vertrouwen van alle betrokkenen in een organisatie, wat de basis is voor het leiden van een succesvol veranderproces.
Haar ervaring in het werkveld maar ook op managementniveau heeft nog een voordeel: Vera kan bijdragen aan het nemen van tactische en strategische beslissingen en doorziet direct wat deze voor effect hebben in de praktijk. Ze is ook actief in het meenemen van signalen vanuit de praktijk naar tactisch/strategisch niveau.
Het succesvol verbinden en begeleiden van veranderingen in een zorgorganisatie doet Vera vanuit een aantal belangrijke kernwaarden.
Als manager draag ik bij aan De Bedoeling; een fijne dag voor mensen die zorg ontvangen en optimaal werkplezier voor de medewerker
Professioneel
Professionaliteit in het werk is een belangrijke pijler voor Levens-Voll. Een belangrijke basis in het leveren van professionele zorg is dat zorgmedewerkers de geleerde kennis en kunde van hun opleiding zo optimaal mogelijk inzetten. Dit binnen de geldende protocollen en doelstellingen van de zorginstelling waar ze werkzaam zijn.
Vera stimuleert medewerkers kritisch te reflecteren op hun eigen werkzaamheden en gedrag en om te zien welke deskundigheid nog verbeterd kan worden. Dit heeft alles te maken met het nemen van verantwoordelijkheid, op individueel- en op teamniveau. Wanneer medewerkers en team samen voor de meest professionele zorg staan, dan dragen ze dagelijks bij aan een zo fijn mogelijke dag voor de ontvanger van zorg. Vera stimuleert medewerkers om zelf initiatieven te nemen die hieraan bijdragen. Als manager noemt Vera zichzelf een kritische vriend. Ze voelt zich persoonlijke verbonden met de mensen in een organisatie, maar wel in die balans dat er iets verwacht en gezegd kan worden.
Eigen regie
Vanuit management oogpunt stimuleert Vera om medewerkers zo zelfstandig mogelijk te laten werken met minder regie van bovenaf. Eigenaarschap is hierbij het uitgangspunt. Door medewerkers aan te moedigen en te laten vertrouwen op hun eigen kennis en vaardigheden, komen zij terug in hun professionele kracht. Medewerkers die vanuit eigen inzicht en ervaring de interne werkprocessen optimaliseren verbeteren de zorg aan de individuele bewoner.
Verbinding
De sleutel tot goede zorg zit in de échte verbinding tussen zorgmedewerker en zorgontvanger waardoor wederkerigheid kan ontstaan. Vera spreekt, vanuit haar verleden als verpleegkundige, de taal van de zorgmedewerkers. Ze is echt aanwezig in de organisatie en in de praktijk, heeft aandacht voor de mens achter de medewerker en erkent hem als professional. Daardoor kunnen zij de passie voor hun vak waar ze ooit voor gekozen hebben weer voelen en zichtbaar maken. Een tevreden medewerker is de basis voor een tevreden zorgontvanger.
Levenslust
Vera vindt het in haar rol als manager belangrijk om zo optimaal mogelijk bij te dragen aan werkplezier. Wat hiervoor nodig is, is voor iedere medewerker, ieder team of in iedere fase anders. Vera richt zich op een goede onderlinge sfeer in een team, waarbij ze humor en enthousiasme gebruikt om hieraan bij te dragen. Een goede werksfeer inspireert medewerkers om net dat stapje extra te zetten, want in een positieve flow is er nu eenmaal meer mogelijk.
Interim Management in de praktijk
Vera is inzetbaar als interim manager voor 4 dagen per week.
Bij de interim opdrachten die Vera doet ligt de focus veelal op de volgende management onderwerpen:
- Operationeel, tactisch en strategisch management verbinden op inhoud en proces.
- Professionaliteit en taakvolwassenheid ontwikkelen.
- Het verbinden van medewerkers onderling en met de organisatie.
- (werk)Processen optimaliseren.